Już po raz szósty Bydgoszcz zachwycać się będzie bogatą w symbole, wyjątkowo uduchowioną kulturą prawosławną.
W ramach biesiady „Bliny” 23 lutego (sobota) o godz. 17.00 w Bydgoskiej Szkole Wyższej przy ul. Unii Lubelskiej 4c wystąpią: chór „Sotiria” parafii prawosławnej pw. Narodzenia NMP z Gorzowa Wielkopolskiego, chór kameralny „Akolada” z Bydgoszczy i zespół „Russkaja Dusza” z Torunia. Po koncercie bydgoska parafia prawosławna pw. św. Mikołaja Cudotwórcy oraz pierogarnia „Swojskie Smaki” z ul. Dworcowej 70 zapraszają na degustację blinów i pierogów.
Organizatorem tej tradycyjnej imprezy, nawiązującej do przedwojennych spotkań emigracji rosyjskiej w ostatni tydzień karnawału (Wielki Post według kalendarza juliańskiego jest później niż w kalendarzu gregoriańskim, czyli współczesnym; obecnie różnica ta wynosi 5 tygodni, Wielkanoc prawosławna będzie 5 maja) są: Urząd Miasta Bydgoszczy, Parafia Prawosławna w Bydgoszczy i Teatr na Barce. Wstęp wolny.
Obecnie przez cały tydzień bydgoscy parafianie przygotowują bliny, aby częstować nimi przybyłych na koncert.

x x x

Spotkania modlitewne w cerkwi gorzowskiej od września 2005 r. uświetnia chór „Sotiria" („Zbawienie”). Dyrygentem jest Aleksander Lewczyszyn; chórzystkami są osoby w różnym wieku, różnych zawodów i wyznań. Chór wypracował już pewne tradycje. Każdego roku odbywają się w cerkwi wieczory kolęd i koncerty muzyki pasyjnej. Grono słuchaczy jest bardzo liczne i niezmiennie zafascynowane muzyką cerkiewną. Oprócz tego „Sotiria" śpiewała w cerkwi w Barlinku, w kościele ewangelickim i w kościołach katolickich w Gorzowie Wielkopolskim i w okolicy. Swoim śpiewem chór uświetniał wystawy, wernisaże, spotkania w muzeach tematycznie nawiązujące do chrześcijańskich tradycji, np. wystawa pisanek, wigilia narodów, watra, wystawy fotograficzno-ikonograficzne.

x x x

W liturgii prawosławnej kwestia odbioru pieśni jest mniej ważna niż jej dokładne, kanoniczne wykonanie. Obrzęd religijny rozumiany jest przede wszystkim jako uczczenie Boga i dialog z Nim.
Śpiew sakralny, zwany angiełogłasnoje pienije, jest natchniony przez Boga i ma odtworzyć archetypowy śpiew zastępów anielskich. Bo według Biblii, to aniołowie najpierw śpiewali Bogu, a dopiero potem człowiek, w tym król Dawid. W śpiewie liturgicznym zwłaszcza u staroobrzędowców- występują dwa chóry na przemian, określone są ich pokłony, które mają odpowiadać zachowaniu aniołów wobec Boga, a rozumienie takie wywodzi się z Księgi Izajasza. (6,3).

JB Cookies